Fikiran Melayu perlu direformasikan

Sedarlah wahai bangsaku issue yg perlu diutmakan dan dititikberatkan sekarang adalah isu ekonomi,isu membangunkan minda bangsa bukan lagi ketuanan melayu,hak keistimewaan melayu.Kalau kita dapat membangunkan bangsa kita hak dan keistimewaan melayu tidak diperlukn lagi secara automatik terus kita dihormati dan disegani. Setiap kali saya utarakan pendapat di dalam youtube,facebook,forum sering kali pendapat saya akan diselar. Dihantar ayat-ayat yang hanya dikatakan oleh manusia jahil yang tidak berpendidikan. Mantapkan pendidikan,hebatkan ekonomi itu agenda pembangunan bangsa. Hak keistimewaan melayu dan ketuanan melayu itu perjuangan nenek moyang kita tercatit dalam perlembagaan. Malangnya konsep ini disalah ertikan oleh sesetengah pihak bagi membakar hati ekstremis nasionalis melayu yang rata2 tidak mempunyai tahap pemikiran yang tinggi. Sudah lah hentikan perjuangn yang tidak membuahkan hasil yang meletakkan kita jauh di belakang. Dalam hal lain kita sering prejudis terhadap kaum lain.Tahu kah kita jika mereka berada di luar negara cina dan india dari malaysia dianggap sebagai Malaysian bukannya indian atau chinese.Indian utk org dtg dari India,Chinese untuk orang datang dari China. Sebagai Malaysian kita harus mengangkat satu sama lain sudah tiba masanya kita meletak kan perbezaan warna kulit di luar pertimbangan. Terima mereka ni sebagai orang kita,rakyat Malaysia. Sudah tiba minda masyarakat melayu direformasikan sebelum hilang melayu di dunia selamanya.sekian terima kasih.

4 Responses to "Fikiran Melayu perlu direformasikan"

Muhammad Teja (visit their site)

salam ziarah.

Melayu pernah menjadi masyarakat yang memacu kegemilangan dahulu. Kembalilah pada kegemilangan, sebab itu adalah contoh. Par excellence.

Ada banyak contoh yang boleh diikut dari dahulu lagi; zaman Melaka dengan riuhnya 80 bahasa asing dan gahnya nama sampai ke Eropah. Zaman kedah, dengan akrabnya dengan kerajaan China dan India, dan pertukaran budaya dan pemikiran. Zaman Acheh, dengan beraninya menyebarkan dakwah dan fahaman - satu Nusantara. Zaman Johor, dengan menegaskan jati diri, menghadapi globalisasi moden. Argh, banyak lagilah cerita tawarikh ini.

Pokoknya, sudah ada contoh. Kenapa tidak mahu diikut?

p/s: 50 tahun lalu, bukan contoh yang baik untuk diikuti..

Anonymous (visit their site)

ridhuan for the next PM!
hahaha(repetition) :D
cheers.

-leemei

Anonymous (visit their site)

Well,
At such a tender age, talking about reformasi? Dey, what do you know except what your father impart to you, right?

and WHY?? Because your grandma is a pure Hindu.

But look at how her life transformed (maybe 60% only) after having adopted her ways to Islam and blending (about 70%) to fit in with Bumiputra ways of life?

I personally feel there is nothing wrong with the ideals of BN. It is the mindset of the Indians that need transformation!!

Sebenarnya, siapa tindas siapa?

Look around you, how Indians from different caste treat one another even in Malaysia, TODAY year 2009!!

So, are these people trying to hitch a ride? Putting blame on others for something they themselves need to do.. TOTAL REFORMASI in their own ways of life..

And talk about corruption, look around you DAILY... who are the masters of corruption?

You are not a PURE Melayu yourself, so what the heck are talking about "fikiran Melayu perlu direformasikan?... who gave you this idea? Your papa? He is half bred Malay/Hindu...

Think

Anonymous (visit their site)

i think it's because of people like anonymous that Malaysia cannot move forward.

Sad but true.

-leemei